දුටුගැමුණු රජු කල පිරිණිවන් පෑ මලියදේව හිමියන් ලංකාවේ අන්තිම රහත් තෙරනම නොවේ. සැබැවින්ම, අද වුව රහතුන් බිහි විය හැකිය. ඒ සදහා අවශ්‍ය වන්නේ තථාගතයන් වහන්සේ විසින් දේශනා කොට වදාළ ඒ ශ්‍රී සද්ධර්මය සීල සමාධි ප්‍රඥා වශයෙන් දියුණු කොට සාක්ෂාත් කිරීමයි.

ඔබත් බුදුරදුන් පෙන්වා වදාළ උත්තම දහම් මාර්ගයේ ගමන් කරන්න


Powered by දහම් විල


ලිපි සඳහා පහත මාසය අනුව ලිපි පටුන බලන්න

සත්‍ය ක්‍රියාවක්‌ නිවැරැදිව සිදුකරන ආකාරය

විපත් වළකන සත්‍යක්‍රියාවට ඔබත් එක්‌වන්න
පූජ්‍ය කුකුල්පනේ සුදස්‌සි හිමි

2004 වර්ෂයේ මැද භාගයේ ඇති වූ නිය`ගය හේතුවෙන් දිවයිනේ බොහෝ ප්‍රදේශවල ජල හි`ගයක්‌ මතුවිය. බොන්නට දිය පොදක්‌ නැති ප්‍රදේශවලට බව්සර වලින් ජලය ගෙනගොස්‌ බෙදා දෙන්නට බොහෝ දෙනා උනන්දූ වූහ. ජල හි`ගයෙන් මිනිසුන්ට සතා සිවුපාවාට පමණක්‌ නොව ගහකොළවලට පවා හානි පැමිණෙමින් තිබූ හෙයින් වර්ෂාව පතා වැසි පිරිත් ස-ක්‌ධායනා කළද සාර්ථක ප්‍රතිඵල නොපෙනුණි. පිපාසය සංසිඳුවා ගන්නට බොහෝ දුර සිට මුදල් වියදම් කර ගෙනැවිත් දෙන දිය පොද පවා යූරියා මුසු කොට ජලය සොයා එන වන සතුන්ට බොන්නට සලස්‌වා පිපාසය උත්සන්නව වෙහෙසී ඇද වැටෙන වන සිවුපාවුන් මරා කන්නට තරම් ඇතැම් නොමිනිසුන් සාහසික වූ බව පුවත්පත් වලින් දැනගන්නට ලැබුණි. මේ සියල්ල දැක දැක නිහ`ඩව සිටීම නුසුදුසුයෑයි හැ`ගුණු නිසා වර්ෂාව ඇති කරනු පිණිස අපිත් යමක්‌ කළ යුතු යෑයි සත්ජන සමාජ සංවර්ධන පදනමේ නිර්මාතෘ පී. කේ. යූ අදිකාරම් මැතිතුමන්ට යෝජනා කළෙමු. ඊට එක`ග වූ එතුමා ඒ සඳහා -චන්ද පිරිත" සජ්ජායනා කොට සත්‍ය ක්‍රියාවක්‌ සිදු කරමු යයි යෝජනා කර ඒ සඳහා සුදුසු දිනයක්‌ හා වේලාවක්‌ සනිටුහන් කර ගන්නා ලදී. ඒ අනුව නියමිත දින පාන්දර 2.00ට පමණ බුදුරජාණන් වහන්සේ උදෙසා සිසිල් පැන් කල සතරක්‌ පුදා සිසිල් ගුණ ඇති ගිලන් පස හා මල් ආදිය පුදා බුද්ධ වන්දනාව සිදු කළෙමු. ආකාසයේ වලාකුලක සටහනක්‌ පේන මානයක නොවූ අතර තරු පායා ඇති අහස ඉතා පැහැදිලිව දිස්‌ විය. මෙම විශේෂ අවස්‌ථාවට සහභාගි වූයේ අදිකාරම් මහතාත් මමත් තවත් එක්‌ අයෙකුත් පමණි. අපි ටික වේලාවක්‌ චJද පිරිත ස-ක්‌ධායනා කොට සත්‍යක්‍රියාවක නිරත වීමු.

එවලේම වැහිපොද වැටෙන හ`ඩ ඇසී පිටතට ගොස්‌ බලන විට ඉහළ ආකාශයේ කළු වලාකුළු ඒකරාශී වෙමින් වැහි පොද කෙමෙන් වේගවත් වෙමින් තිබුණි. එම දසුන අපටම ඇදහිය නොහැකි තරම් විය. ක්‍රමයෙන් වලාකුළු ඝන, වෙමින්, වැසි බිඳු මහත් වෙමින් උදෑසන වන විට ධාරානිපාත වර්ෂාවක්‌ ඇදහැලෙන්නට විය. එම වැසි වළාවන් අනුක්‍රමයෙන් ව්‍යාප්ත වෙමින් අවට ප්‍රදේශවලටද, අනතුරුව නිය`ගය පැවති ප්‍රදේශයවලටද වර්ෂාව ඇදහැලුණි. ඒ අපගේ උත්සාහයෙන් පමණක්‌ යයි අපි නොකියමු. ලක්‌දෙරණ පුරා බොහෝ දෙනාගේ මානසික උත්සාහය ඊට හේතු වන්නට ඇත. නමුත් අපගේ ප්‍රයත්නය එවේලේම ඵල දැරූ ආකාරයත් සත්‍යක්‍රියාවේ ක්‍ෂණික ඵලයත් අපි එයින් මැනවින් ප්‍රත්‍යක්‍ෂ කළෙමු. ඉන් පෙරත් පසුවත් විවිධ අවස්‌ථාවන්හිදී පොදු විපත් වළකනු පිණිස අපි සත්‍යක්‍රියා කොට සාර්ථක ප්‍රතිඵල අත්දුටුවෙමු. ඉහත දැකවූයේ ඉන් එක්‌ අත්දැකීමක්‌ පමණි.

සත්‍යක්‍රියාවලින් විපත් වළකා ආත්මාර්ථය පරාර්ථය සාධනය කරගත් අවස්‌ථා පිළිබඳව බෞද්ධ ඉතිහාසයේ විවිධ ප්‍රවෘත්ති සඳහන් වේ. මහ බෝසතාණන් වහන්සේගේ සත්‍ය ක්‍රියාවේ බලය පිළිබඳව ජාතක ප්‍රවෘත්තී වලින් බොහෝ කරුණු අනාවරණය වන අතර මෑත ඉතිහාසයේ සිsරිස`ගබෝ රජු සත්‍යක්‍රියා කොට නිය`ගයෙන් හා රක්‌තාක්‍ෂි උවදුරින් රටවැසියන් මුදාගත් අයුරු ලංකා ඉතිහාසයේ දැක්‌වේ. ඒ සියලුතොරතුරු කැටිකොට ගත් කල -'සත්‍යක්‍රියාව යනු ආත්මාර්ථ පරාර්ථ සාධනය සඳහා භාවිත කළහැකි ඉතාම සාර්ථක උපාය මාගර්යක්‌ බව' පැහැදිලි වේ.

නමුත් සත්‍යක්‍රියාවක්‌ නිවැරදිව සිදුකිරීමට නම් ඒ සඳහා තිබිය යුතු ගුණාංග හා මානසික ශක්‌තිය අවදි කරගතයුතු ආකාරය පිළිබඳව නිසි අවබෝධයක්‌ තිබිය යුතුය. සත්‍යක්‍රියාව යනු හුදු ප්‍රාර්ථනාවක්‌ නොවේ. නිවැරදිව හඳුනා නොගත් කරුණක්‌ පිළිබඳව වුවත් ප්‍රාර්ථනාවක්‌ කළ හැකිය. පසුව ඒ පිළිබඳව දැනුවත් වෙමින්, අවශ්‍ය සාධක සම්පාදනය කළහොත් ප්‍රාර්ථනාවක්‌ කවදා හෝ ඉටු කරන ගත හැකිය. සත්‍යක්‍රියාව යනු එබඳු අනාගත පැතුමක්‌ නොවේ. තමන් සතුව පවතින ශක්‌තිය භාවිත කරමින් අවශ්‍ය දේ ඒ මොහොතේ පටන් ක්‍රියාත්මක වීමට බලපෑම් කිරීමකි. එනිසා සත්‍යක්‍රියාවක්‌ සාර්ථක වීමට පහත සඳහන් කරුනු හතර පිළිබඳ ස්‌ථාවරය වැදගත්වේ.

1. තමන් අත්දුටු සත්‍යයක්‌ වීම.

2. මානසික විශ්වාසය.

3. ක්‍රියාව පිළිබඳ අවබෝධය.

4. මානසික ශක්‌තිය යෙදවීම.


1. තමන් අත්දුටු සත්‍යයක්‌ වීම

සත්‍යක්‍රියාවන් සඳහා පාදක කර ගැනීමට යම් සත්‍යයක්‌ තිබිය යුතුය. තමන් අවබෝධයෙන් කළ කුශලයක්‌, අකුසලයෙන් වැළකී සිටි අවස්‌ථාවක්‌ හෝ අවංකවම පිහිටා සිටින ගුණයක්‌ ඒ සඳහා යොදා ගත හැකිය. එහෙත් මම අසවල් පිංකම කළා යන මතකය හෝ එම සිදුවීම සිහිකිරීම් මාත්‍රය ප්‍රමාණවත් නොවන අතර එහිදී තමන් කවර මනෝභාවයක, අදහසක පිහිටා එම කාර්ය කළේද යන්න පැහැදිලිව හඳුනා ගැනීම අත්‍යවශ්‍යය. "මම මෙබඳු අදහසකින්, මෙබඳු මනෝභාවයකින් මේ පිංකම කළා" යන්න සත්‍යයක්‌ විය යුතුය. එය පැහැදිලිව සිහිකළ යුතුය.

පව්කම්වලින් වැළකී සිටි අවස්‌ථාවක්‌ පිළිබඳව සිහි කරන්නේ නම් පොදු සම්මතය මත පන්සිල්, අටසිල් ආදි වශයෙන් නොගෙන ශික්‍ෂාපද වෙන වෙනම ආවර්ජනා කර බලා තමන් අවංකවම ආරක්‍ෂා කළ ශික්‍ෂාපද වෙන්කොට ගැනීම, සත්‍යවාදී වීම සඳහා වඩා වැදගත් වේ. එමෙන්ම වඩාත් මනස නිරවුල් කර ගැනීම සඳහා එම අකුශලයෙන් වැළකී සිටි අවස්‌ථාව හෝ කාල වකවානුව වෙන් කර ගැනීම සුදුසුය.

තමන් සතු යම් ගුණයක්‌ සිහි කරන්නේ නම් වඤ්චක ධමර් වලට හසු නොවී සැබැවින්ම එම ගුණය තමන් සතුව පවතීදැයි සියදහස්‌ වර ආවර්ජනා කොට බලා ප්‍රත්‍යක්‍ෂ කරගත යුතුය. තමන් කොතරම් අවංක සිතින් සිහි කළත් එය සත්‍යයක්‌ නොවේ නම් එබඳු මායාකාරි සිතුවිලි වලට පැටලී සත්‍යක්‍රියාවක්‌ නොකළ හැකි බැවිනි.

"හෙට උදේ ඉර පායන බව සත්‍ය නම් මෙය මෙසේ වේවායි" ආදී වශයෙන් බාහිර සිදුවීම් මත පිහිටා සත්‍යක්‍රියාවක්‌ කළ නොහැක. එය තමන් ප්‍රත්‍යක්‍ෂ කළ කරුණක්‌ නොවන බැවිනි. එමෙන්ම වෙන කෙනෙක්‌ පැවසූ දෙයක්‌ හෝ පෙර භවයක සිදුවූයේයෑයි හ`ගින දෙයක්‌ තමන්ට ප්‍රත්‍යක්‍ෂ නැතිනම් සත්‍යක්‍රියාව සඳහා පාදක කර ගැනීම ඵල රහිතය. බුදුගුණ දහම් ගුණ, ස`ග ගුණ සිහිකර ආශීර්වාදයක්‌ කළ හැකි නමුත් සත්‍යක්‍රියාවට යොදාගත හැක්‌කේ ඉන් තමන් ප්‍රත්‍යක්‍ෂ කරගෙන ඇති කරුණු පමණි.

2. මානසික විශ්වාසය.

තමන් සිහි කරන කාරණය කොතරම් සත්‍යයක්‌ වුවත් ඒ පිළිබඳ විශ්වාසය මනසේ තහවුරු නොවුනහොත්, ඒ මානසික අස්‌ථාවර භාවය සත්‍යක්‍රියාවට බාධාවකි. එනිසා තමන් සිහිකරන කරුණෙහි සත්‍යතාවය පිළිබඳ අවංක විශ්වාසයක්‌ මනසෙහි ගොඩන`ගා ගත යුතුය.

ඒ සඳහා බොහෝ කරුණු එකට ගෙන සිතනවාට වඩා තමන් සිහිකරන කරුණු හැකිතාක්‌ වෙන්කොට වෙන වෙනම සිතා බැලීම වැදගත් වේ. 

"මම මෙතෙක්‌ කලක්‌ පන්සිල් රැක්‌කා" යනුවෙන් සිතනවාට වඩා එක්‌ එක්‌ ශික්‍ෂාපදය වෙන වෙනම ගෙන ප්‍රත්‍යාවේක්‍ෂා කර බලා හැම ශික්‍ෂාපදයක්‌ම සැක සංකා ඇති නොවන ලෙස ආරක්‍ෂා කර තිබේනම් සියල්ල එක්‌ව ගෙන සත්‍යක්‍රියා කළ හැකිය. එසේ නොවේනම් අවංකව සිහිකළ හැකි ශික්‍ෂාපද පමණක්‌ වෙන්කොට ගෙන ඒවා සිහිකර සත්‍යක්‍රියාව කළ යුතුය.

කළ කුසලයක්‌ සිහි කළත්, තමන් සතු යම් ගුණයක්‌ සිහිකළත් මේ ක්‍රමය භාවිත කිරීම වඩා වැදගත්ය. සත්‍ය ක්‍රියාවේදී මනසේ ස්‌ථාවරය එතරම්ම වැදගත් වන බැවිනි. ගසක ඇති අඹගෙඩියක්‌ බිම හෙලන්නට හීයක්‌ වි`දින විට යන්නතමට හෝ අත සැලුණොත් ඉලක්‌කය වැරදී යන්නා සේ, මනසේ සැලීම, අස්‌ථාවර බව සත්‍යක්‍රියාවේ ඉලක්‌කය වැරදි යන්නට හේතු වේ.

3. ක්‍රියාව පිළිබඳ අවබෝධය

තමන් සත්‍යක්‍රියාවෙන් සිදු කරන්නට යන්නේ විපතක්‌ වැළැක්‌වීම හෝ වේවා, යහපතක්‌ සිදුකිරීම හෝ වේවා, ආත්මාර්ථය හෝ පරාර්ථය හෝ වේවා ඒ කරන කාර්යය පිළිබඳව අවබෝධයක්‌ තිබීම අවශ්‍යය. එසේ නොවුණහොත් උත්සාහය නිෂ්ඵල වීමටද ඉඩ ඇත. පොදු අරමුණක්‌ ඇතිව සියලුදෙනා එක්‌ව කරන සත්‍යක්‍රියාවකදී පෞද්ගලික අරමුණු පටලවා නොගැනීමට හා පෞද්ගලික අරමුණක්‌ ඇතිව කරන සත්‍යක්‍රියාවකදී පොදු අරමුණු හරස්‌ නොකරගැනීමට විශේෂයෙන් වගබලා ගතයුතුය. 

පොදු අර්ථයක්‌ ඇතිව කළත්, පෞද්ගලික අර්ථයක්‌ ඇතිව කළත් සත්‍යක්‍රියාවකදී තෘෂ්ණාව මුල්තැනට නොගත යුතුය. කරුණාව මෛත්‍රිය වීයHර් ප්‍රඥාව ආදි යහගුණ පෙරදැරි කරගෙන, යමක්‌ සිදු වන නොවන හේතුඵල සිද්ධාන්තය පිළිබඳව යම් අවබෝධයක්‌ ඇතිව සත්‍යක්‍රියාව සිදු කරයි නම් වඩා සාර්ථක ප්‍රතිඵල ලැබිය හැකිය.

ලොවට පැමිණෙන පොදු විපත් වැළැක්‌වීම, සසුන සුරැකීම වැනි ඉතා බරපතල කායHර්යන් සඳහා සත්‍යක්‍රියා කිරීමේදී තනි තනිව උත්සාහ කරනවාට වඩා සැවොම එක්‌ව ගන්නා උත්සාහය වඩා සාර්ථකව ඵල දරයි. ගිනි කඳකට වෙන වෙනම දිය බිJදු ඉසිනවා වෙනුවට ඒ සියලූ දිය බිඳු එකට එක්‌ කොට ජල දහරාවක්‌ සේ පතිත කළ වි ටමහ ගිනි කඳක්‌ වුවත් නිවී යන්නාක්‌ මෙනි.

4. මානසික ශක්‌තිය යෙදවීම

තමන් සතු සත්‍යය සිහි කරමින් අදාළ කරුණ ඉලක්‌ක කොට 'මේ සත්‍ය බලයෙන් මෙය මෙසේ වේවා' යි නැවත නැවත අධිෂ්ඨාන කිරීම සත්‍යක්‍රියාවේ ප්‍රධාන අංගයයි. නමුත් මෙය හුදෙක්‌ ප්‍රාරථනාවක්‌ හෝ ආශීර්වාදයක්‌ නොව භෞතික ද්‍රව්‍යකට පවා බලපෑම් කළ හැකි මානසික ක්‍රියාවලියකි.

මේ කරුණු සියල්ල සත්‍යක්‍රියාව කරන මොහොතේ මතු කර ගැනීමට නම් කල් ඇතිව නැවත නැවත සිතා බලා කරුණු වටහාගෙන තිබිය යුතුය. තමන් අත්දුටු සත්‍යයක්‌ සිහිපත් කරගෙන, අවංක විශ්වාසයෙන් එහි මනස පිහිටුවාගෙන, කරන්නට යන ක්‍රියාව පිළිබඳව අවබෝධය හා කරුණා මෛත්‍රිය පෙරදැරි කරගෙන සත්‍යක්‍රියාව කළහැකිනම් තම තම ශක්‌ති ප්‍රමාණය මත එවේලේම ප්‍රතිඵල අත්දැකිය හැකිය.

පොදු විපත් වැළකී මිනිස්‌ ජීවිත සුරැකේවා!! සසුන සුරැකේවා! යි අදිටන් කරමින් වසරක්‌ පාසා දෙස්‌ විදෙස්‌ ජනතාව දැනුවත් කරමින් හොරණ, පෝරුවදණ්‌ඩ, සත්ජන සමාජ සංවර්ධන පදනම විසින් සිදුකරනු ලබන සත්‍යක්‍රියාව මෙවරත් 2014-01-15 දින, එනම් දුරුතු පොහෝ දින රාත්‍රී 9.20 ට සිදු කෙරේ. එදින නියමිත වේලාවට ඔබ සිටින කොතැනක හෝ සිට ඔබටත් මනසින් ඊට දායක විය හැකිය. ඔබ විසින් කළයුත්තේ මෙම ලිපිය කියවා සත්‍යක්‍රියාවක්‌ කරන ආකාරය පිළිබඳව කල් වේලා ඇතිව දැනුවත් වී දුරුතු පොහෝ දින රාත්‍රී 9.10 සිට 9.30 දක්‌වා -පොදු විපත් වැළකී මිනිස්‌ ජීවිත සුරැකේවා! සසුන සුරැකේවා! අදිටන් කරමින් සත්‍යක්‍රියාවෙහි නිරත වීමයි.